صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 250248
تعداد نوشته ها : 109
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
تدوین دانشنامه جهانی شاهنامه/ ارسال فرم ثبت هزاره شاهنامه تا پاییز
به پیشنهاد بنیاد فردوسی، فرم رسمی ثبت هزاره شاهنامه به عنوان نخستین ثبت رویداد فرهنگی ایرانی در جهان تا سه ماه آینده به یونسکو و آیسسکو ارسال می شود.

یاسر موحدفر - دبیرکل بنیاد فردوسی - در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب گفت: غلامرضا کریمی دبیر کل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران و مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی وزارت آموزش و پرورش در نشستی که روز شنبه 29 تیر برگزار شد، اعلام آمادگی کرد تا همکاری های گسترده ای را با بنیاد فردوسی آغاز کند.

وی افزود: بر پایه پیشنهاد بنیاد فردوسی، فرم رسمی ثبت هزاره شاهنامه به عنوان نخستین ثبت رویداد فرهنگی ایرانی در جهان همزمان به مقرهای سازمان یونسکو و آیسسکو ارسال می شود. این فرم از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به مقر اصلی سازمان علمی فرهنگی آموزشی ملل متحد (یونسکو) در شهر پاریس برای طرح در کنفرانس عمومی اخیر این سازمان که به صورت دوسالانه با حضور 192 کشور عضو برگزار می شود، ارائه می شود. همزمان طرح بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و اجرای ویژه برنامه های فرهنگی هنری در سطح کشورهای اسلامی از طریق کمیسیون ملی آیسسکو در ایران برای ایجاد همکاری های فعال در جشن هزاره شاهنامه با 50 کشور عضو آیسسکو و ارائه طرح بزرگداشت فردوسی و میراث گرانقدر او (شاهنامه) به مقر آیسسکو در شهر رباط کشور مغرب فرستاده می شود.

موحدفر در ادامه خاطرنشان کرد: از جمله دستاوردهای ویژه نشست رسمی دبیران کل بنیاد فردوسی و کمیسیون ملی آیسسکو، پیشنهاد اجرای طرح های آموزشی پژوهشی و فرهنگی در زمینه بازشناسی مفاخر علم و ادب ایران به ویژه فردوسی در مدارس کشور و مدارس ایرانیان خارج از کشور در 81 کشور جهان خواهد بود که این نیز کار مشترک بنیاد فردوسی و آیسسکو است.

وی اضافه کرد: تحقیق های صورت گرفته از سوی پژوهشگران بنیاد فردوسی بر پایه مستندات تاریخی و براساس تقویم هجری خورشیدی خیامی و نیز ابیات شاهنامه حکیم توس مبنی بر به پایان رسیدن سرایش شاهنامه در 388 خورشیدی، گویای این است که هزاره شاهنامه در اسفند سال 1388 برابر با مارس 2010 خواهد بود. پیشنهاد ثبت این رویداد از سوی کمیسیون ملی یونسکو در ایران به مقر اصلی یونسکو در پاریس ارسال و همزمان این پیشنهاد از طرف کمیسیون ملی آیسسکو در ایران به مقر اصلی آیسسکو ارسال می شود.

دبیرکل بنیاد فردوسی تصریح کرد: تدوین "دانشنامه جهانی شاهنامه" شامل مقالات پژوهشی کنگره های گوناگون و تالیف این دانشنامه به زبان های مختلف از دیگر برنامه های در دست اجرای بنیاد فردوسی به شمار می رود. بخش ویژه ای از این دانشنامه برای تبیین نقش و جایگاه فردوسی در جهان اسلام و تاثیر شاهنامه بر آثار ادیبان و مفاخر اسلامی به زبان فارسی و ترجمه آن به زبان عربی، انگلیسی و فرانسه خواهد بود." خبرگزاری مهر "



دسته ها :
دوشنبه سی یکم 4 1387
X