صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 250111
تعداد نوشته ها : 109
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
پرتابی تمسخر آمیز ؛ سرآغاز تشکیل بزرگترین سازمان فضایی دنیا
خبرگزاری مهر- گروه فناوریهای نوین: فردا سه شنبه 29 جولای مصادف با پنجاهمین سالگرد تاسیس آژانس فضایی آمریکا (ناسا) است. شاید یکی از موفق ترین فعالیتهای ناسا در طول پنجاه سال تلاش دانشمندان، مهندسان و فضانوردان آن اولین قدم انسان خاکی بر روی کره ماه باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، 51 سال قبل در ساعت 16 و 44 دقیقه به وقت محلی 6 دسامبر 1957 در پایگاه کیپ کارناوال فلوریدا زمانی که "ماموریت کنترل"، ترکیب انفجاری اکسیژن مایع و نیتروژن را در اولین مرحله پرتابهای موشکهای وانگارد روشن کرد هیچ کس فکر نمی کرد این پرتاب ناموفق، سرآغاز تشکیل بزرگترین سازمان فضایی دنیا شود.

موتور اولین موشک از سری موشکهای وانگارد زیر نگاه دنیا و به خصوص آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا و با همکاری پخش زنده تلویزیونی روشن و 24 ثانیه بعد منفجر شد. سفر این موشک به منظور پرتاب اولین قمر مصنوعی آمریکا و برای پاسخگویی "دنیای آزاد" به قمر مصنوعی "اسپاتنیک" کرملین بود. قمر مصنوعی آمریکا که با رویای فتح ماه و مریخ پرتاب شد تنها توانست یک متر و 20 سانتی متر از زمین بلند شود و این گونه رکورد کوتاهترین واقعه فضایی در تاریخ نجوم را به نام خود به ثبت رساند. روزنامه ها پس از انفجار این موشک و قمر مصنوعی اش به تلخی خندیدند.

نیکیتا خروشوف رئیس جمهور وقت اتحاد جماهیر شوروی سابق با خوشحالی شکست این رویداد را تمسخر کرد و با این کار  آیزنهاور را بیش از گذشته برای ایستادگی در مقابل همتای بلوک شرقی خود مصمم کرد.

به طوری که تنها هشت ماه پس از پرتاب ناموفق این موشک از کیپ کارناوال، آیزنهاور در 29 جولای 1958 قانون تشکیل "اداره ملی دانش هوانوردی و فضا" (ناسا) را امضا کرد. به این ترتیب آژانس فضایی آمریکا با دانشمندان و برنامه ها و رویاهایشان و با هدف اجرای پروژه های رقابتی با شوروی ایجاد شد.

اکنون 50 سال از وجود این سازمان می گذرد و اگرچه پیشرفتهای سریع آن به برکت تلاش دانشمندان و تحت کنترل علم است اما دنیا می داند که در حقیقت این سیاست، ایدئولوژی و قدرت نظامی است که کنترل ناسا را در اختیار دارد و به ناسا فرمان می دهد که مرزهای دنیا را وسیعتر کند و در محدوده خلای فراتر از اتمسفر زمین در کرانه منظومه شمسی به پیش راند.

نیم قرن از تاسیس این آژانس فضایی می گذرد و موفقیتهای آن در مدت نیم قرن مهر تائیدی بر گذر از شرمندگی ناشی از پرواز یک متر و 20 سانتی متری پروژه های رویای استعمارگری انسان در قلمر و ماه و مریخ در دسامبر 1957 است.

عقیده ای که وینستون چرچیل بزرگترین حامی اروپایی آمریکا در تائید آن بیان داشت: "همیشه می توان حساب کرد که آمریکاییها قبل از انجام یک کار واقعا درست باید چند کار اشتباه انجام دهند!"

اتحاد جماهیر شوروی دوره حکومت نیکیتا خروشوف و دو رئیس جمهور پس از آن به آسانی فضا را در سلطه خود داشت.

در حقیقت شوروری عصر جنگ سرد موفق شد اولین قمر مصنوعی دنیا با عنوان اسپاتنیک 1 را در 4 اکتبر 1957 در مدار قرار داد. این قمر مصنوعی با چشم غیرمسلح در آسمان شب قابل رویت بود. به فاصله یک ماه از پرتاب موفقیت آمیز این قمر مصنوعی، دومین نسخه آن با عنوان "اسپاتنیک 2" در سوم نوامبر همان سال وارد مدار شد و اولین موجود زنده زمینی را به فضا برد. این موجود زنده، ماده سگی به نام "لایکا" بود که جان خود را در راه فتح مرزهای فضا از دست داد.

به گزارش مهر، پس از این حادثه غم انگیز، یوری گاگارین توانست در 12 آوریل 1961 لقب اولین فضانورد تاریخ بشریت را به نام خود ثبت کند. در حقیقت شوروری در طول سالهای جنگ سرد توانست افتخاراتی چون پرتاب اولین قمر مصنوعی، اعزام اولین موجود زنده به فضا، اعزام اولین انسان به فضا، اولین گردش فضایی، اعزام اولین زن فضانورد به فضا و اولین تلاشها برای رسیدن به ماه، مریخ و زهره را در کارنامه فضایی خود برای تمام تاریخ حفظ کند.

این درحالی بود که موتور ناسا در قلب "فن براون" نازیست سابق، سوخت آن درون جان اف کندی و نیرو محرکه آن در دست شورویها بود که با هر موفقیت فضایی که به دست می آوردند بیش از همیشه ناسا را تحریک می کردند.

این سه عامل در کنار هم چنان نیرویی به وجود آورده بود که نیل آرمسترانگ و باز آلدرین را در 20 جولای 1969 به سوی "دریای آرام" ماه راند و به این ترتیب ناسا اولین پرچم یک کشور زمینی را روی خاک تنها قمر زمین گذاشت. " خبرگزاری مهر "



دسته ها :
دوشنبه هفتم 5 1387
X