صفحه ها
دسته
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 252502
تعداد نوشته ها : 109
تعداد نظرات : 6
Rss
طراح قالب
موسسه تبیان
ایران به هر تهدیدی با قدرت تمام پاسخ می دهد/ اسرائیل توان تهدید ایران را ندارد
سفیر کشورمان در منامه با تاکید بر اینکه یاران همیشه راه حل دیپلماتیک را در هر مسئله ترجیح می دهد، گفت: تهران از جنگ اجتناب می ورزد اما چنانچه بر ما تحمیل گردد با تمامی توان پاسخ خواهیم داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "حسین امیر عبداللهیان" سفیر ایران در منامه امروز در گفتگو با روزنامه الوسط تاکید کرد که کشورش در جهت پرهیز از جنگ تلاش می کند.

سفیر ایران انتخاب فرمانده جدید ناوگان پنجم آمریکا در خلیج فارس را کم اهمیت خواند و گفت: آنچه برای ما مهم است تغییر سیاستهاست ونه تغییر افراد. تهران در جهت ممانعت از وقوع جنگ تلاش می کند زیرا منطقه تحمل آن را ندارد، فلسفه ما بر اساس انجام گفتمان و کانالهای دیپلماتیک و بر اساس عدالت و منطق استوار است، ولی چنانچه جنگی علیه ما تحمیل شود با تمامی قوا بدان پاسخ خواهیم داد.

عبداللهیان خاطرنشان کرد: در دولت آمریکا عقلائی هم هستند که مانع از وقوع جنگ شوند و پس از دو تجربه تلخ آمریکا در افغانستان و عراق، اجازه نخواهند داد آمریکا به باتلاق سومی وارد شود.

وی با بیان اینکه ما معتقدیم بهترین راه حل برای مسایل مطرح باید بر اساس مذاکرات و گفتگوهای دیپلماتیک و تعامل سازنده باشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای دفاع از خود آماده است ولی ما اعتقاد داریم که منطقه جنگهای جدیدی را تحمل نخواهد کرد.

سفیر ایران در بحرین تاکید کرد: ما کشورهای خلیج فارس را کشورهای دوست خود می دانیم.

عبداللهیان در زمینه خصومت ورزی رژیم صهیونیستی گفت: مطمئن هستیم که اسرائیل نمی تواند ما را تهدید کند و بهترین دلیل آن شکست بزرگی بود که صهیونیستها در مقابل گروهی از قهرمانان مقاومت لبنان متحمل شد، و از سوی دیگر رهبران این رژیم در حال حاضر غرق در بحرانهای بزرگ فساد و ارتشا هستند.

وی در ادامه این گفتگو درباره برنامه های هسته ای ایران و مذاکرات با گروه 1+5 اظهار داشت: مذاکرات بین طرفین بطور مثبت پیش می رود و آنچه دور میز مذاکره مطرح است دو پیشنهاد از سوی طرفین است.

سفیر ایران در منامه تاکید کرد: معتقدیم نقاط مشترکی هست که در طرح پیشنهادی (1+5) می تواند مبنا باشد. نتیجه مذاکرات بین طرفین منجر به دو طرح پیشنهادی از سوی طرفین شده؛ یکی از طرف ایران و دیگری از طرف این مجموعه که می تواند زمینه خوبی برای تداوم مذاکرات باشد. ما از طرف خود چند نکته بارز ومحوری را ارائه کردیم از جمله این نکات در خصوص غنی سازی اورانیوم است که در یک کنسرسیوم بین المللی انجام شود و ایران نیز یکی از این کشورها و زیر نظر کامل آژانس بین المللی انرژی هسته ای باشد. 

وی افزود: پس از انجام بررسیهای اولیه و پاسخ (1+5) راه برای از سرگیری مذاکرات باز شده و امیدواریم طی ملاقات خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با سعید جلیلی مسئول عالیرتبه مذاکره کننده ایرانی و دبیر شورایعالی امنیت ملی کشورمان شاهد پیشرفتی در این زمینه باشیم.

عبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: بار دیگر تاکید می کنم که مجموعه (1+5) و همه جهان باید بداند که برنامه هسته ای ایران یک طرح ملی است و باید در هرگونه مذاکره ای بین طرف ایرانی وطرف مقابل این مساله مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره وضعیت در عراق نیز اظهار داشت: مشکلی که آمریکائیها در عراق با آن مواجه هستند، عدم شناخت از اوضاع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی این کشور است وعلیرغم اینکه حدود 5 سال از حضورشان در عراق می گذرد، ولی هنوز مردم این کشور را نشناخته اند. دلیل آن همین توافقنامه امنیتی است که دولت آمریکا سعی دارد آن را بر دولت عراق تحمیل کند.

سفیر ایران در این گفتگو همچنین در خصوص انجام مذاکرات صادرات گاز ایران به بحرین اعلام کرد: این مذاکرات پیشرفت خوبی داشته وانتظار داریم طی سال جاری به نتیجه برسد.

وی افزود: ایران و بحرین در پروژه های مهمی که در دست دارند گامهای بزرگی برداشته اند که یکی از آنها پروژه انتقال گاز ایران به بحرین می باشد، تاکنون چهار دور مذاکرت فنی انجام شده و کارها در این زمینه به خوبی پیش می رود و بسیاری از کارهای مشترک دیگری در زمینه های اقتصادی بین 11 وزارتخانه دوکشور در دست انجام است.

عبداللهیان در پایان گفت: در مورد حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور ما طی این مدت شاهد افزایش مبادلات بوده ایم و بنا به آماری که از شش ماه گذشته بدست آمده و بویژه پس از سفر هیئت اتاق بازرگانی و صنایع ایران به بحرین، نشان می دهد حجم مبادلات بین دوکشور بین 25 تا 30 درصد رشد داشته است و انتظار داریم با اجرای پروژه صادرات گاز ایران به بحرین حجم مبادلات بین دو کشور افزایش یابد.


دسته ها :
سه شنبه بیست و پنجم 4 1387
X